Geoblog.pl    Olga    Podróże    Kaukaska odyseja    Dambajski walc Jurija Wizbora
2007

Dambajski walc Jurija Wizbora

Rosja
Rosja, Teberda

Wizbor to bard rosyjski, mniej znany niż Wysocki, Okudżawa czy Rosenbaum, ale równie dobry. Wizbora usłyszałam pierszy raz w Dambaju, u Huseina w kuchni. Husein to miejscowy "Indiejec". Tak mówi o nim Edik. Pochodzi ze Swanetii, czyli krainy po drugiej stronie kaukaskich wierszyn, a w Dambaju zarządza małym pensjonatem. Otóż pensjonat ten zajęła na kilka dni kilkunastoosobowa grupa narciarzy rosyjskich, miłośników pieśni autorskiej, dobrego wina, rosyjskiej mocnej gorzałki i nielichego koniaku. Towarzyszyłam im, jadłam z ich tariełek ich jedzenie, piłam z ich kubeczków ich napoje. Siedziałam z nimi po nocach słuchając śpiewu, gitarowych dźwięków. I wtedy Wania zapytał, czy znam Wizbora. Nie znałam, więc zaśpiewał....

Теберда, Теберда, голубая вода,
Серебристый напев над водой.
Теберда, Теберда, я хотел бы всегда
Жить в горах над твоею волной.
Серебрей серебра там бурунная рать
По ущелью бурлит, не смолкая,
Там в туманной дали бастионом стоит
Синеватая Белалакая.

Z okna kuchni "U Husejna" widać Bielalakaję (Pasiastą skałę), najpiękniejszą "szczytę" okolicy. Każdego dnia inną, otuloną szalem z mgieł, zasłoniętą chmurami, iskrzącą się swym kwarcem w słońcu. Uwielbiam przychodzić do pustej kuchni rano, robić sobie herbatę, siadać w oknie i patrzyć na nią. Po tym jak wygląda Bielalakaja można odczytać pogodę.