Geoblog.pl    Olga    Podróże    Kaukaska odyseja    Magas - miasto słońca

Magas - miasto słońca

Rosja
Rosja, Ekazhevo

Chłodny, niedzielny poranek listopadowy. Wyciągam Kacpra na spacer do Magasu – nowiutkiej, jeszcze nie zbudowanej stolicy Inguszetii. To niedaleko - 4 km, można na piechotę, ale chcemy pojechać autobusem. Czekamy na niego 45 minut na dworcu autobusowym, bo do Magasu w weekend nikt nie jeździ. Tam się tylko pracuje i uczy.
W wolne dni wszyscy wracaja do Nazrania lub innych miejscowości.

W szczerym polu kilka bloków mieszkalnych w eurostandarcie, siedziby organów władz - parlamentu, administracji prezdenta, siedziba główna ZUS, siedziba główna FSB i urząd skarbowy, uniwerek, boisko i to wszystko. Miasto jak wymarłe, kilkoro podrostków lepiących bałwana, pan w mundurze zapytujący: Zgubiliście tu coś? W niedzielę budowlane roboty postepowały pełną parą. Zaszliśmy do sklepu spożywczego obejrzeć asortyment i porównać go z bazarowym nazranowskim. Zaciekawiły nas alkohole, likiery z żórawiną z Helsinek, absynty i inne specjały. W Nazraniu raczyliśmy się głównie piwem z litrowych albo dwulitrowych butelek plastikowych, więc nie dziw, że procenty w eurostandardzie bardzo nam się spodobały. Jednak nie zakupiliśmy niczego po zanalizowaniu zawartości portfela.
Magasu broni posterunek wojskowy, wyposażony w działko, ale nikt z jego niedzielnych lokatorów nas nie zaczepiał. Za to w drodze powrotnej oglądaliśmy z bliska przejeżdzające środkiem szosy BTRy, sztuk dwa.
Magas od grudnia 2002 roku to oficjalna stolica republiki Inguszetia.
Miasto o tej nazwie istniało na terenie dzisiejszej Inguszetii już w II wieku n.e. W XIII wieku zostało zniszczone przez Batu-chana a dokończone przez Timura.
W 1994 roku były prezydent Inguszetii Rusłan Auszew rozpoczął budowę na miejscu starożytnego miasta nowej stolicy Inguszetii. Od 1998 roku miasto jest siedzibą prezydenta, a od 1999 roku siedzibą rządu i parlamentu.
Te domy w eurostandardzie mają służyć ok 30 tys. rodzinom pracowników administracji państwowej.
19 grudnia 2002 roku obecny prezydent Inguszetii Murat Ziazikow wydał dekret, w którym ogłosił 15 kwietnia Dniem miasta Magas - stolicy Republiki Inguszetia.