Geoblog.pl    Olga    Podróże    Kreta dla antyturysty    Minos, Minotaur, minojski

Minos, Minotaur, minojski

Grecja
Grecja, Knossós

Właściwie to w drugim dniu pobytu na Krecie chciałam zwiedzić pobliskie Agios Nikolaos, ale jako, że wzorem antyturysty dość spotanicznie podchodzę do wszelkim planów, więc ze starszym Kreteńczkiem, który zabrał mnie swym luksusowym mercedesem z pobocza, pojechałam do Heraklionu. Pan miał na imię Joanis, był biznesmenem, handlował hurtowo generatorami made in USA. Po drodze dowiedziałam się, że sensem życia są dzieci - ma ich troje. W żadnym wypadku nie partnerka życiowa, których miał zdaje się kilka. "You have to be open and enjoy the life" przy czym enjoy znaczyło wedlug niego mniej lub bardziej intensywne kontakty płciowe. "W życiu trzeba unikac stresu, korzystac z niego (życia) ile tylko sie da" - przekonywał mnie.
Pouczona, jak wykorzystac swój urlop, wysiadłam na obwodnicy w Heraklionie i podreptałam 5 km do Knossos.
Biuro, z którym znalazłam sie na Krecie oferowało wycieczkę fakultatywną do tego miejsca za kwotę ... po prostu zbyt wygórowaną. Ja zaś w ramach protestu antyturystycznego postanowiłam zwiedzić je na własną niezbyt zasobną rekę.
Knossos to najsłynniejsze miejsce na Krecie, można więc było spodziewać się tłumów. W kolejce po bilet stałam około 20 minut, ale nie mogę narzekać bo koniec września to już prawie schyłek sezonu. Odrzuciłam ofertę przewodniczki za 10 euro, w sumie nie wiem dlaczego, chyba też na przekór, bo chciała mnie dołączyć do grupy Niemców (lubię Niemców, ale nie lubię grup). Z mojego przewodnika za 17,90 zł, który poświęca Knossos 2 strony niewiele się dowiedziałam. Był to najwyraźniej przewodnik dla turystów.

W labiryncie, którego dziś prożno szukać, pod pałacem króla Minosa, syna Zeusa, został zamknięty potwór: pół człowiek pół byk, zrodzony z namiętności Pazyfae (żony Minosa) do byka, którego zesłał Posejdon.
Byk niestety został zgładzony przez dzielnego Tezeusza, który wydostał się z labiryntu po nitce Ariadny, córki Minosa. warto też wspomnieć, że labirynt ów zbudował niemniej słynny mityczny człowiek Dedal, ten który ze służącą z dworu Minosa spłodzil syna Ikara, jeszcze bardziej słynnego, będącego natchnieniem dla marzycieli chcących latać i artystów, których bardzej fascynował jego upadek do wody.

O Minotarze w Knossos przypomina fresk ukazujący szarżującego byka oraz betonowe (pochodzace z czasów rekonstrukcji) rogi, o Minosie jego tron za szklaną szybą, a o reszcie bohaterow raczej nic co daje sie jednoznacznie zidentyfikować na pierwszy rzut oka.

Knossos powstało ok. 1900 lat przed naszą erą. Przetrwało (odbudowywane kilkukrotnie po kataklizmach) do 1375 r. p.n.e, w którym to ostatecznie upadło.

Jakieś 100 lat temu teren pałacu i miasta, które liczyło w okresie swej świetności 12 tysięcy mieszkańców, kupił sir Arthur Evans i dokonał rekonstrukcji, która uważana jest za dość kontrowersyjną. Używał on mianowicie namiętnie betonu jako materiału budowlanego.

Na Krecie są 4 minojskie pałace, m.in w Fajstos, ale Knossos jest najlepiej zachowanym i najsłynniejszym zabytkiem cywilizacji minojskiej.

Wstęp do pałacu 6 euro, przewodnik 10 euro, dojazd z Heraklionu autobusem miejskim 1,50 Euro (jak dobrze pamiętam).